Grupa „Biedronki”- Zadania dydaktyczne -
WRZESIEŃ – III TYDZIEŃ
TEMAT KOMPLEKSOWY : MOJA GRUPA
Treści programowe:
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela,
stosowanie form grzecznościowych względem dzieci i dorosłych (w domu, w przedszkolu, na ulicy).
Współdziałanie w grupie
uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Komunikowanie się w grupie
odpowiadanie na zadane pytania.
Dbałość o porządek i wystrój sali
porządkowanie sali po zabawach, zajęciach.
Świat wartości
Wartości społeczno-moralne
przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie,
przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
obserwowanie:
tego, co znajduje się najbliżej dziecka,
czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
Spostrzeganie słuchowe
rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia,
rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych.
Uwaga
skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia artykulacyjne
uczestniczenie w ćwiczeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.
Słownictwo
nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
Wypowiedzi ustne
odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów.
Przygotowanie do pisania
rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w , przed, za, obok.
Przyroda
Obserwacja przyrody
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
malowanie palcami, dłonią, pędzlem.
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych,
odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
W świecie sztuki – muzyka ,
Muzyka i śpiew
słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanej przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Muzyka i ruch
odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe,
uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
reagowanie ruchem na zmiany wysokości dźwięków (dźwięki wysokie – dźwięki niskie, tempa (szybko – wolno) i dynamiki (głośno – cicho) utworu.
Instrumenty perkusyjne
uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.
Aktywność ruchowa
uczestniczenie w zabawach ruchowych:
kształtujących postawę ciała
orientacyjno-porządkowych
bieżnych
z elementem czworakowania.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
kształtowanie prawidłowych zachowań społecznych,
rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
reagowanie ustalonymi ruchami na podane sygnały,
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
rozwijanie orientacji przestrzennej,
rozwijanie umiejętności kontrolowania emocji,
rozwijanie sprawności fizycznej,
rozwijanie mowy,
rozwijanie sprawności manualnej.