Grupa „Biedronki”- Zadania dydaktyczne -
WRZESIEŃ – IV TYDZIEŃ
TEMAT KOMPLEKSOWY : MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
Treści programowe:
Bezpieczeństwo
Dbałość o bezpieczeństwo
poznawanie zasad ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicach (pod opieką osoby dorosłej).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Komunikowanie się w grupie
odpowiadanie na zadane pytania.
Dbałość o porządek i wystrój sali
porządkowanie sali po zabawach, zajęciach.
Świat wartości
Wartości społeczno-moralne
przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
obserwowanie:
tego, co znajduje się najbliżej dziecka,
czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
Spostrzeganie słuchowe
rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia.
Kontakty ze znakami i z symbolami
rozpoznawanie wybranych znaków drogowych.
Myślenie (logiczne)
wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania.
Uwaga
skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
uczestniczenie w ćwiczeniach: szczeki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.
Słownictwo
nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
Wypowiedzi ustne
odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,
wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek,
układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela,
nakładanie takich samych obrazków na siebie (zabawa Memory).
Przygotowanie do pisania
rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Kącik książki
zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach,
układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
budowanie z naturalnych materiałów, np. piasku.
Działalność badawcza
uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał.
Środki transportu i ruch drogowy
poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej.
Działalność plastyczna
Barwy wokół nas
rozpoznawanie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych.
Zainteresowania plastyczne
rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
uczestniczy w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych,
odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych,
uczestniczenie w samodzielnych zabawach w teatr, z wykorzystaniem lalek, misiów, różnych przedmiotów.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanej przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Muzyka i ruch
odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe,
uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
ze śpiewem
rytmicznych
ilustracyjnych,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
reagowanie ruchem na zmiany wysokości dźwięków (dźwięki wysokie – dźwięki niskie, tempa (szybko – wolno) i dynamiki (głośno – cicho) utworu.
Aktywność ruchowa
uczestniczenie w zabawach ruchowych:
kształtujących postawę ciała
orientacyjno-porządkowych
bieżnych
z elementem czworakowania.
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze,
rozwijanie mowy,
samodzielne wykonanie poznanej piosenki,
rozwijanie dykcji i artykulacji,
rozwijanie intuicji geometrycznej, utrwalanie pojęcia koło,
poznawanie charakterystycznych cech różnych przedmiotów,
rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń N.,