Grupa „Biedronki”- Zadania dydaktyczne -
WRZESIEŃ – V TYDZIEŃ
TEMAT KOMPLEKSOWY : IDZIE JESIEŃ…, PRZEZ LAS, PARK
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeni przedszkola,
gromadzenie dostępnych okazów przyrodniczych i przechowywanie ich w kąciku przyrody.
Przyroda jesienią
obserwowanie drzew w bliskim otoczeniu przedszkola, domu, dostrzeganie zmian kolorów liści
gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody; wykorzystanie ich do wszelkiej działalności matematycznej, plastycznej, muzycznej, w relaksacji czy w ćwiczeniach ruchowych.
Bezpieczeństwo
Świadomość niebezpieczeństwa
uświadomienie zagrożeń wynikających z:
oddalania się od rodziców, nauczyciela,
spożywania nieznanych roślin.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
obserwowanie:
tego, co znajduje się najbliżej dziecka
Uwaga
skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia oddechowe
uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność regulowania oddechu.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
uczestniczenie w ćwiczeniach: szczeki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy.
Słownictwo
nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.).
Wypowiedzi ustne
odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów,
Przygotowanie do pisania
rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk,
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych.
Kącik książki
zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Elementy matematyki
Liczenie
wyodrębnianie obiektów do liczenia; określanie ich ilości: dużo, mało,
liczenie na palcach.
Klasyfikowanie
porównywanie przedmiotów: klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
budowanie z naturalnych materiałów, np. piasku.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
tworzenie prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami.
Zainteresowania plastyczne
tworzenie kompozycji z różnych materiałów.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanej przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Muzyka i ruch
odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe,
uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
ze śpiewem
rytmicznych
ilustracyjnych,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
reagowanie ruchem na zmiany wysokości dźwięków (dźwięki wysokie – dźwięki niskie, tempa (szybko – wolno) i dynamiki (głośno – cicho) utworu.
Aktywność ruchowa
uczestniczenie w zabawach ruchowych:
kształtujących postawę ciała
orientacyjno-porządkowych
bieżnych
z elementem czworakowania.
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
poznawanie środowiska leśnego oraz zasad zachowania się w lesie,
rozwijanie umiejętności obrazowania ruchem tekstu piosenki,
rozwijanie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa,
rozwijanie sprawności rachunkowych,
utrwalanie charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu,
rozwijanie sprawności ruchowej,
zachęcanie do uważnego słuchania poleceń,
rozwijanie sprawności manualnej,
rozbudzanie zainteresowania światem przyrody.