WRZESIEŃ -III TYDZIEŃ
Zadania dydaktyczne - grupa „Mądre Sowy”
Krąg tematyczny: Jak być super bezpiecznym?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
rozwijanie koordynacji wzrokowo –ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwag na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach;
poznawanie zasad zagrażających bezpieczeństwu: oddalania się od rodziców (opiekunów) w miejscach publicznych, bawienie się w miejscach niedozwolonych (np. przy ulicy), wpuszczanie do mieszkania, pod nieobecność rodziców, obcych ludzi; rozmawianie z obcymi ludźmi; bawienie się lekarstwami, środkami chemicznymi; samowolne korzystanie z urządzeń elektrycznych.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
cieszenie się z sukcesów innej osoby;
szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne;
dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
poznawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabawa tematycznych, literatury, wycieczek.
Językowa aktywność dziecka:
aktywne słuchanie rozmówcy;
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci, takich jak: D. Wawiłow, D. Gellner, W. Chotomska, J. Tuwim, J. Brzechwa;
stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane);
wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
układanie rymów do podanych słów;
rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np.: przelewanie płynów, przesypywanie lub rozsypywanie różnych materiałów;
słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach;
uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela lub chętne dziecko;
wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;
posługiwanie się zabawkami na baterie;
wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania...) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.);
rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczony do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo –skutkowego, poznawania samego siebie.