Zadania dydaktyczne grupa „Pszczółki”.
Temat kompleksowy: ”JESIEŃ W PARKU I W LESIE”.
DRZEWA LIŚCIASTE
próby klasyfikowania ze względu na jedną cechę wspólną np. kolor liści;
zachęcenie do wzięcia udziału w zabawie;
rozwijanie pamięci i uwagi podczas nauki wiersza na pamięć;
wdrażanie do wyraźnej, zrozumiałej wypowiedzi;
zachęcanie do obserwowania liści i dostrzegania różnic w ich kształcie, barwie;
rozwijanie wyobraźni podczas kolorowania.
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
widzi różnice w kształtach liści i ich barwie;
uczestniczy w zabawie;
mówi krótki wiersz z pamięci;
wypowiada się prostymi zdaniami;
zbiera kolorowe liście;
nazywa kolory;
próbuje kolorować;
stara się wykonać ćwiczenie oddechowe.
DRZEWA IGLASTE
eksperymentowanie materiałem przyrodniczym;
porównywanie liści drzew liściastych i liści drzew iglastych;
zdobywanie nowych doświadczeń plastycznych i eksperymentowania;
wdrażanie do bezpiecznych zachowań;
rozwijanie spostrzegawczości;
zapoznanie z zasadami zabaw przy stolikach.
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
zna właściwości fizyczne liści;
zauważa różnice (liście drzew iglastych i liściastych);
dostrzega zmiany zachodzące w świecie roślin jesienią;
rozpoznaje zielony kolor;
maluje dłoń i odbija na kartce;
w sposób bezpieczny korzysta z urządzeń ogrodowych;
zbiera rozrzucone szyszki;
stara się przestrzegać ustalonych zasad w zabawie.
DRZEWA I ICH OWOCE
rozpoznawanie po liściach i owocach drzew liściastych;
zapoznanie ze słowami i melodią piosenki;
kształcenie poczucia rytmu i pamięci;
zachęcanie do wypowiadania się nt. darów jesieni: kasztanów, żołędzi…..
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
rozpoznaje niektóre drzewa liściaste po liściach lub owocach;
śpiewa z dziećmi znane piosenki;
powtarza określone fragmenty piosenki;
nazywa dary jesieni ułożone w kąciku przyrody;
ozdabia rysunek.
JESIEŃ W PRZEDSZKOLNYM OGRODZIE
rozpoznawanie po liściach i owocach drzew liściastych;
rozwijanie procesów analizy i syntezy wzrokowej;
rozpoznawanie po liściach i owocach drzew w ogrodzie;
zbieranie kasztanów, żołędzi, liści do kącika przyrody;
wdrażanie do bezpieczeństwa w czasie spaceru;
rozwijanie percepcji słuchowej;
doskonalenie śpiewu zbiorowego.
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
rozpoznaje na ilustracjach drzewa;
układa obrazek w całość;
słucha poleceń do zabawy;
nazywa mijane drzewa;
zbiera liście na bukiet;
nie oddala się od nauczyciela;
próbuje samodzielnie przebierać się w szatni;
stosuje się do reguł zabawy;
odgaduje odgłosy leśne z płyty Cd;
śpiewa piosenkę.
KOLORY JESIENI
zachęcanie do zgodnych zabaw zespołowych;
rozwijanie zainteresowań grzybami;
grupowanie darów jesieni według kolorów;
rozróżnianie kolorów i utrwalanie ich nazw;
rozwijanie sprawności ruchowych;
rozwijanie umiejętności przeliczania i kolorowania.
Przewidywane osiągnięcia dzieci:
nakleja kropki na sylwetę muchomora;
rozpoznaje grzyby jadalne i trujące;
rozpoznaje i nazywa niektóre kolory;
szuka znanych drzew;
wykonuje skłony;
przelicza liczebnikami głównymi;
maluje farbami.